top of page

HÄR KAN DU LÄSA MER OM EN DEL AV VÅRA AKTUELLA KUNDCASE

Tidningen Kollega

TIDNINGEN KOLLEGA

Stärka tidningens digitala position 

Med en upplaga på 700 000 exemplar har fackförbundet Unionens medlemstidning Kollega en stark position i print. I ett gemensamt projekt jobbar Mediamentorerna med hela redaktionen för att stärka tidningens position även digitalt med allt vad det innebär för innehållet, idéarbetet, presentationen, processerna och organisationen. Arbetet sker i första hand genom ett antal workshop där alla medarbetare bidrar aktivt med idéer. Samtidigt bygger teamet ett arbetssätt där även det gemensamma ansvaret för genomförandet förankras.

NTM MEDIA

"Vi ska ha Sveriges bästa mediechefer"

Samtliga redaktionella chefer i NTM-koncernen (med tidningar från Vimmerby i söder till Kiruna i norr), ca 75 personer, deltog i programmet "Redaktionellt Ledarskap" som Mediamentorerna genomförde under 18 månader tillsammans med Joakim Claesson. 

Fokus låg på att stärka chefernas ledarskap – men också att jobba med nya verktyg för redaktörskapet i form av idégenerering, varierat innehåll och för att engagera medarbetare i dagliga aktivitetsmål.

NTM ledarprogram
On Air Sign

SVERIGES RADIO

Digital journalistik i fokus på EKOT

Hur får man en ny strategi att ”fastna” på redaktionen? Vad gör man för att medarbetare ska förstå och engagera sig i vad digital journalistik betyder egentligen? Vilka verktyg ska användas för att skapa innehåll efter digital logik i vardagen? Och hur integrerar man en digital desk i redaktionens struktur?

Det är några av utmaningarna där vi stötte EKOT:s ledningsgrupp i deras förändringsarbete.

GOTA MEDIA

Ledarprogram för erfarna chefer

En påbyggnadsutbildning under 6 månader, för koncernens chefer med verksamhets-/personal-ansvar. Deltagarna utmanades att ta ännu ett kliv i sin personliga ledarutveckling.

Förutom praktiska verktyg för tillitsbaserat ledarskap, coachning och feedback, genomförde varje chef en så kallad IDI profil, där de egna medarbetarna inbjöds att återkoppla sina chefer på en rad olika ledarbeteende.

Gota ledarprogram
Tidningen Fysioterapi

TIDNINGEN FYSIOTERAPI

Från print till digitalt kanalfokus

När chefredaktör Lois Steen hörde av sig till Mediamentorerna var det med en förfrågan som löd: "Vi vill påbörja en förändringsprocess för att utnyttja våra digitala kanaler bättre."  Mediamentorerna och Tidningen Fysioterapis redaktion jobbade tillsammans under ett halvår. "Mediamentorerna har en förmåga att först lyssna in nuläget och sedan ställa skarpa frågor som gjort att vi hittat våra egna nycklar till att förnya tidningens digitala journalistik. Det gick fortare än vi trodde att tänka om", säger Lois Steen om projektet.

SVERIGES TIDSKRIFTER

Så gör de som lyckas digitalt

I regi av branschorganisation Sveriges Tidskrifter erbjuder Mediamentorerna workshops och kurser för att stödja övergången från printfokus till att lyckas så bra som möjligt digitalt.

"Sju smarta arbetssätt som sätter fart på rörligt innehåll", "Lär känna din målgrupp och öka läsarnas engagemang" och "Så gör de som lyckas med sin journalistik digitalt" är några av de workshops som vi erbjuder.

Rörligt innehåll
Norrlandsoperan

NORRLANDSOPERAN

Interims-VD med rätt att agera

Många kulturverksamheter och organisationer i offentliga sektorn möter tuffa besparingskrav. Så även Norrlandsoperan. Den centrala frågan är: Hur kan man effektivisera utan att minska kärnverksamheten, i det fallet de konstnärliga avdelningarna?  Vi gav konkret vägledning i framtagandet av nya strukturer och arbetssätt, och gick även in som interims-VD för att implementera  nya organisationen samt påbörja färdplanen för besparingsåtgärder.

SVERIGES RADIO

Producenterna är redaktionens dynamos

Producenter och redaktörer bär sällan titeln chef, men de är utan tvekan publicistiska ledare med stort ansvar för produktionen. Sveriges Radio och Mediamentorerna har under den senaste tio åren erbjudit hundratals producenter utbildning i konkreta ledarverktyg för vardagen på redaktionen.

Vi har jobbat med med coachning, kreativa möten på redaktionen, konstruktiv återkoppling och en dos konflikthantering. "En kurs utan massa flum och buzzwords  - i stället fullt fokus på VÅRA behov!"

​​

Producenter SR
Tidningen Elinstallatören

TIDNINGEN ELINSTALLATÖREN

Vässa journalistiken och mät framgången

Installatörsföretagens branschtidningar hade gjort ett gediget arbete för att lyckas digitalt när det gällde att ha teknik, design och prenumerationslösningar på plats. Då var det dags att fokusera på att vässa själva kärnan: journalistiken. Mediamentorerna samlade alla redaktionella medarbetare på både Elinstallatören och VVS-forum och vässade journalistiken med hjälp av nya verktyg och insikter,. En viktig del i utvecklingsarbetet har varit att också hitta nya sätt att mäta framgång.

RWANDA BROADCASTING AGENCY 

Bistånd för ökat oberoende

Sverige har lång tradition av att aktivt bidra med kompetensutveckling inom medieorganisationer i andra delar av världen. Och det har också Mediamentorerna. Vi har haft möjligheten att jobba med redaktioner i Vietnam, Myanmar, Indonesien, Sri Lanka, Namibia och på senare år framförallt i Rwanda.  Med stöd av biståndsmedel har Sveriges Radio Media Development Office haft ett mångårigt projekt i samarbete med Rwanda Broadcasting Agency för att kompetensutveckla redaktörer och reportrar. Vi har varit med som stöd till ledningsgruppen i deras arbete med att formulera och förankra strategiska mål och operativa planer. 

Rwanda Broadcasting Agency
SR Finska

SVERIGES RADIO

SR Finska stöpte om hela utbudet

Under ett år hjälpte Mediamentorerna SR Finska:s ledningsgrupp i ett omfattande förändringsledningsprojekt. Fokus låg på att omdefiniera och prioritera målgrupper, skapa varaktig delaktighet hos medarbetarna, möjliggöra innovativt och träffsäkert innehåll, sätta on-demand-publicering i första rummet och organisera redaktionen därefter. Några av framgångsfaktorer för att lyckas var att arbeta med publikkontakt, omvärldsspana, kontinuerligt lärande och en öppen kommunikation inom redaktionen

MEDIAMENTORERNA

Mediamentorerna är ett konsult- och utbildningsföretag som verkat inom mediebranschen sedan 1995. Vi fokuserar på ledar-, organisation- och kompetensutveckling för alla nivåer och yrkesgrupper inom media.

SITEMAP

HÄR NÅR DU OSS

Slupskjulsvägen 34,
Skeppsholmen, Stockholm
info@mediamentorerna.se
070-309 27 38

HÄR MÖTS VI

  • LinkedIn
bottom of page