Mediamentorerna_logo

DE ökar kraftigt på premium

"övertygad om att detta är en nyckel till framgång"

Antalet fullbetalande digitala prenumeranter ökar i snabb takt på Skånska Dagbladet. Ja, de allra flesta siffror pekar just nu åt rätt håll för tidningen. Så såg det inte ut för bara några månader sedan.

I våras gick det trögt för Skånska Dagbladet. Tidningen kunde inte längre se någon ökning av antalet fullbetalande prenumeranter från den nivå man nått kring årsskiftet.

Anders Isberg, digital chef på AB Skånska Dagbladet, hur går det för er just nu?
– Det går definitivt åt rätt håll. Vi ökar antalet fullbetalande digitala prenumeranter nästan på daglig basis. Sedan den 1 juni har har vi haft en 30-procentig ökning av fullbetalande premiumprenumeranter på Norra Skåne och en 22-procentig ökning på Skånska Dagbladet. Vi ser ett ökat intresse för alla våra digitala produkter, även e-tidningarna ökar ständigt.

Vad är det ni har gjort för att vända uppåt så starkt på den digitala sidan?
– Det började med att vi lanserade våra nya webbsajter i slutet av mars samtidigt som redaktionen införde ett nytt publiceringsverktyg. Efter vissa inkörningsproblem började antalet unika besökare och sidvisningar att öka. 

– Men det var först när vi skruvade på betalväggen i två omgångar under maj och juli som det riktiga lyftet kom. Prenumeranterna läser i snitt 35 procent fler artiklar i veckan. Sedan har vi börjat visa livesänd fotboll från division 2, vilket både har lett till fler premiumköp och till en tydlig trafikökning som visar att många befintliga prenumeranter uppskattar sändningarna.

Vad är på gång härnäst för Skånskan?
– Vi kommer att lansera personaliserade nyhetsappar runt årsskiftet och vi kommer att börja med Marketing automation, där vi bearbetar och aktiverar webbsajternas besökare på ett mer strukturerat sätt. 

– Dessutom fortsätter vi att jobba med redaktionen för att få ett bättre digitalt fokus, utan att det går ut över papperstidningen. Jag är övertygad om att detta inre arbete är nyckeln till framgång. Utan bra och aktuellt innehåll går det aldrig att ha en långsiktig positiv utveckling.

Mediamentorerna och Skånskan Dagbladet har jobbat tillsammans sedan i slutet av våren och fokus har varit på strategier runt betalväggen samt digitala innehållsstrategier. Arbetet fortskrider under hösten och kommer då att intensifieras och konkretiseras ytterligare. Målet är tydligt: Fler läsare som läser mer – och en fortsatt kraftig ökning av antalet fullbetalande digitala prenumeranter.

Vill du veta mer om projektet?
Kontakta Jonas Elgh på Mediamentorerna, 0739-414040 eller jonas@mediamentorerna.se

Anders Isberg
Anders Isberg