Mediamentorerna_logo

MISSA INTE UTVECKLINGSstödET - VI HJÄLPER ER ATT SÖKA

I mitten av juni månad går ansökningstiden ut för att söka utvecklingsstöd hos Mediestödsnämnden (tidigare Presstödsnämnden). Stödet utgör en bra möjlighet att kunna finansiera och investera i utvecklingsinsatser som annars kanske inte hade prioriterats i det läge vi befinner oss. Men, att ansöka kräver både tid och fokus. Det kan vi hjälpa till med. Hjälp med ansökan kostar ingenting, förutsatt att vi får vara er partner i det projekt vi söker pengar för.

Vi uppfattar att det främsta fokuset hos många mediehus just nu är att öka antalet digitala prenumeranter. Samtidigt som både annonsintäkter och intäkter från pappersprenumeranter minskar, måste de digitala intäkterna öka i en snabbare takt.
Men medan vissa lyckas väldigt väl med detta, kämpar många mediehus fortfarande med en relativt liten digital prenumerantstock.
I grund och botten är det tre parallella frågeställningar man måste jobba med:

  • Vilken typ av innehåll ska vi satsa på för att konvertera fler icke-betalande läsare till att betala?
  • Hur ska vi prissätta och låsa in respektive hålla öppet?
  • Hur ska vi marknadsföra oss för att exponera vårt erbjudande till fler potentiella prenumeranter?


Mediamentorerna har färdiga program som vi redan genomfört på flera lokala mediehus. Här kan du exempelvis läsa mer om vårt samarbete med Kristianstadsbladet
Vi har kort sagt gedigen kompetens kring de delar som behövs i projekt som syftar till att öka antalet digitala prenumeranter.

Vill du veta mer hör av dig till jonas@mediamentorerna.se eller slå en signal: 0739-41 40 40

Här kan du läsa mer om oss som jobbar med detta:

Jonas Elgh 
Har drivit flera projekt för digital utveckling på framför allt lokala mediehus. Fokus har varit på att ställa om redaktioner till digitalt fokus, både vad gäller innehåll och processer. Flera redaktioner har tagit stora digitala kliv, vilket lett till vassare innehåll som presenteras mer aptitligt och leder till mer läsning och i förlängningen fler digitala prenumeranter.

Ola Henriksson 
Konsult med lång erfarenhet från affärsutveckling och prenumerationsmodeller på Svenska Dagbladet och i Schibsted. Ola har lett innovationsprocesser och koordinerat flera projekt för att bygga en starkare prenumerationsaffär och har kunskap inom såväl innehållsstrategier och prissättning som marknadsföring.

Tinna Bondestam
Har drivit många utvecklingsprojekt kring produkter, organisation & ledarskap. Jobbar framför allt med att utbilda och handleda mediechefer. Har drivit utvecklingsprojekt inom Sveriges Radio under ett stort antal år.