Medialogiskt eller affärslogiskt

Make no mistake, it´s all about business. Om vårt existensberättigande.
Vad vi än vill tro, vi som är murvlar, så handlar det faktiskt om att vi är fångade i en produktutvecklingscykel.
Vi kan trösta oss med att många har varit det före oss. Ta bara Kodak eller något skivbolag som inte längre finns. Ni känner till storyn. Förutsättningarna ändrades.
Det är precis när vi sitter där och känner oss frustrerade över att det inte tycks finnas någon plats för kvalitetsjournalistik längre, eller när vi börjar känna oss mer som krämare än som publicister, det är precis då vi behöver komma ihåg hur det var för de andra som fångades av utvecklingen. Hur gjorde de som klarade sig? Hur gjorde de som till och med blev bättre?
 
Vi behöver fundera över hur vi kan göra mest nytta på den marknad vi lever. Vi behöver fundera över vilka som är våra kunder och hur vi klarar att tillfredsställa deras behov. Vare sig vi jobbar på en kommersiell marknad eller inom Public Service.